کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

چگونگی ارزیابی اصالت عکس و وجود دستکاری یا تغییر رنگ در عکس پرندگان

How to evaluate originality of bird photos and their modification

 

تهیه کننده: ابوالقاسم خالقی زاده و محمدجواد پرستگاری

By: Abolghasem Khaleghizadeh & Mohammad-Javad Parastegari

 

پرنده نگری یکی از موضوعات جذاب در بسیاری از جوامع انسانی است. یکی از کارهایی که ممکن است عکاسان حیاوت وحش و پرندگان انجام دهند، حذف، ویرایش یا افزودن نوشته روی عکسها است. این موضوع ممکن است با اهداف مشخصی انجام شود، اعم از کاهش حجم فایل، حذف زمینه اضافی در عکس، بزرگتر کردن سوژه مورد نظر در عکس، بهبود شرایط نوری در عکس و همچنین زیبا تر کردن عکسها. انجام برخی از این کارها چه برای استفاده شخصی و چه برای استفاده عمومی منعی ندارد. در بین تغییراتی که ممکن است روی عکسها انجام شود، تغییر شرایط رنگ و نور از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است با هدفهای خاصی انجام شود.

 

به هر حال، مناسب یکی از موضوعات حساسی که ممکن است به ندرت رخ دهد، استفاده از عکسهای اینترنتی برای اثبات مشاهده یک پرنده خاص است. همان طور که می دانید هر عکاس معمولا به محض مواجهه با یک پرنده خاص و کمیاب، تلاش می کند تا حدامکان تعداد زیادی عکس از آن پرنده کمیاب بگیرد تا از زاویه های مختلف شاتهای مختلف و با کیفیت از آن پرنده مورد نظر داشته باشد که در صورت نیاز بتواند از آن عکسهای بدون تکرار و بدون شباهت با عکسهای قبلی برای انتشار در منابع مختلف استفاده کند. بنابر این، یکی از راههای درستی اصالت عکس و کپی برداری نشده، درخواست عکس از شاتهای مختلف قبل و بعد از یک عکس مورد نظر است.

 

همچنین به ندرت ممکن است یک عکاس وسوسه شود تا در عکس خود تغییر رنگ ایجاد کند تا عکس مورد نظر به نفع گونه خاص و کمیابی شناسایی شود. در چنین مواردی، چنانچه در مورد اصالت یک عکس (بر مبنای فایل عکس خام اظهارشده توسط عکاس) دچار شک و ابهام شویم، خوشبختانه نرم افزارهایی برای ارزیابی اصالت عکس وجود دارند. این نرم افزارها، می توانند اصالت (بدون تغییر) یا دستکاری (ایجاد تغییر در عکس) را نشان دهند.

 

یکی از سایتهای اینترنتی معتبر در زمینه ارزیابی اصالت عکس، سایت http://imageedited.com است.

در چنین مواردی، در عکس اصیل تاریخ ایجاد عکس و حتی مشخصات دوربین مورد استفاده و ساختار اگزیف عکسها به صورت خودکار نمایش داده خواهد شد.

اگزیفها نسخه های مختلفی دارند. دوربین COOLPIX P900 از برند نیکون  برای تصاویر خود از اگزیف نسخه 230 استفاده می کند. تمامی نسخه های اگزیف، ساختار استانداردی دارند و کوچکترین تغییر در این ساختار، مشخص می کند که اگزیف دچار تغییر شده است. وقتی یک عکس توسط یک تولید کننده ساخته می شود، به آن Image Source Software گفته می شود و دارای ساختار چیدمان پیکسلها، اطلاعات هدر اگزیف و غیره را با توجه به کدینگ خودتولید می کند. پاسخ اصالت با این عبارت مشخص می شود:

"Possible image source"

 

در مورد عکسهای دستکاری شده، علاوه بر نمایش تاریخ تهیه عکس و مشخصات دوربین مورد استفاده، تاریخ و زمان تغییر نیز نمایش داده خواهد شد. همچنین با ارزیابی تخصصی در کدهای کامپیوتری که از فایل عکس استخراج خواهد شد، برنامه ای که از طریق آن در فایل عکس تغییرات انجام شده است، نیز به علت تغییر در ساختار اگزیف آن نمایش داده می شود. بنابر این با ایجاد تغییر در یک عکس در یک برنامه خاص مانند فتوشاپ، ساختار سازنده اولیه که مربوط به دوربین است، به هم می ریزد و ساختار سازنده جدید برای مثال فتوشاپ روی تصویر درج می شود. پس دیدن عبارت abobe در هدر اگزیف، بیانگر برنامه ای است که تغییر از طریق آن برنامه ایجاد شده است.

 

به علاوه، برخی سایتها میزان تغییرات در ساختار پیکسلی در عکس نیز با کدهای جداگانه به ارزیابی دقیقتر عکسها می پردازند.

 

-----

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۶
ابوالقاسم خالقی زاده رستمی

نظرات  (۱)

۳۰ بهمن ۹۸ ، ۱۹:۳۰ ادب را از که آموختی

واقعا کار کمیته شده چک کردن عکس های گرفته شده پرنده نگرها باید تاسف خورد کافیه عکس گرفته شده که ادیت شده را تو دوربین دوباره ریخت به محض ریختن تو دوربین ارور میده در خصوص عکسیکه شما ادعا دارید با adobe  دستکاری شده کافیه تو دوربینی که با آن عکس گرفته شده ریخته شود تا چک شود البته عکس اصلی اگر باشد نه عکسی که خود دستکاری کرده باشید بنابراین نیازی به نوشتن این همه داستان و داستانسرایی نیست و نیازی نیست با آبروی دیگران بخاطر بخل و حسادت بازی شود.

با احترام به پرنده نگران واقعی

پاسخ:
ما در این مطلب به توضیحات کلی پرداختیم و شیوه ارزیابی عکسها را در صورت مشکوک شدن، توضیح دادیم. در متن پیام هم به هیچ موردی اشاره نشده است و سعی شده است که آبروی افراد حفظ شود. برای آن مورد خاص که مد نظر شماست، ما فایل ادعایی عکاس را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که دستکاری صورت گرفته است.
از پرنده نگران انتظار می رود که درک عمیقتری از پرنده نگری داشته باشند و تنها خود را پرنده نگر واقعی نپندارند.

خالقی زاده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی