کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

ویرایش نام سسک تالابی خاوری

شنبه, ۸ مرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۰۵ ب.ظ

ویرایش نام سسک تالابی خاوری

Persian name of Blyth’s Reed Warbler

 

یکی از گونه‌های پرندگان ایران، سسک تالابی خاوری با نام انگلیسی Blyth's Reed Warbler و نام علمی Acrocephalus dumetorum است. با توجه به اینکه در نام انگلیسی این گونه واژۀ Reed به کار رفته است، بهتر بود تا مانند دیگر گونه‌های مشابه، در نام فارسی این گونه، به جای "تالابی" از واژۀ "نیزار" استفاده می‌شد.

 

اما در آسیا گونه دیگری به نام Oriental Reed Warbler و نام علمی Acrocephalys orientalus وجود دارد که نام سسک نیزار خاوری برای این گونه مناسب‌تر بوده است. همین موضوع باعث می‌شد که تاکنون نتوانسته بودیم نام سسک تالابی خاوری را تغییر دهیم.

 

 

برای ویرایش نام سسک تالابی خاوری، ابتدا واژۀ تالابی با واژۀ نیزار جایگزین شد. برای جایگزینی نام گونه، بر اساس نام انگلیسی "سسک نیزار بلیث"، امکان جایگزینی داشت که به طور معمول نام دانشمندان در نامگذاری‌ها در اولویت نیست. همچنین در نام علمی گونه، واژۀ dumetorum از واژۀ لاتین dumetum به معنی thicket و توده درختی یا بیشه است.

بر این اساس، نام جایگزین بر اساس نام علمی، "سسک نیزار بیشه" یا "سسک نیزار درختی" بود که در آن، نام دو نوع زیستگاه پشت سرهم می‌آمدند و باهم چندان همخوانی نداشتند.

 

به هر روی، برای رفع این تعارض نام، برای Blyth’s Reed Warbler همان نام پیشین خاوری نگه داشته شد و برای گونه Oriental Reed Warbler، با توجه به گسترۀ پراکنش آن در جهان، نام "سسک نیزار خاور دور" پیشنهاد شده است.

 

بنابر این، ازین پس در فهرست‌های پرندگان، به جای "سسک تالابی خاوری"، به شکل زیر از نام "سسک نیزار خاوری" استفاده خواهد شد.

 

سسک نیزار (تالابی) خاوری

Blyth’s Reed Warbler

Acrocephalus dumetorum

 

*****

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۰۸
ابوالقاسم خالقی زاده رستمی

نظرات  (۱)

۰۸ مرداد ۰۱ ، ۱۵:۱۳ https://tablosazi.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی