کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

نخستین ثبت سار دم بلوطی از ایران در بندر لنگه در بهمن 1399

The first record of Chestnut-tailed Starling from Iran in Bandar-e Lengeh in February 2021

 

چکیده این ثبت:

گونه: سار دُم بلوطی Sturnia malabarica

شمار پرنده: یک فرد

محل پایش: بندر لنگه

استان: هرمزگان

روز پایش: 23 بهمن 1399

پرنده نگران: الهام شنیتی و ساره مسعودی

یادداشت: نخستین ثبت تاییدشده این گونه از ایران. گونه جدید برای استان هرمزگان. این گونه نخست در روز 2 دی 1399 توسط آقای سیدعلی محترمی دیده شد اما جزییات بیشتر به دست نیامد.

Species: Chestnut-tailed Starling Sturnia malabarica

No. of individuals: one individual

Place of observation: Bandar-e Lengeh

Province: Hormozgan

Date of observation: 11 February 2021

Birdwatchers: Elham Shaniti & Sareh Masoudi

Remarks: The first confirmed record of this species in Iran. New species for Hormozgan province. This species was first observed on 22 December 2020 by Seyed Ali Mohtarami but details were not obtained.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۵
ابوالقاسم خالقی زاده رستمی

نخستین

هرمزگان

کشوری

نظرات  (۲)

۲۹ بهمن ۹۹ ، ۰۱:۴۶ حمیدرضا بارگاهی

باسلام جناب آقای دکتر خالقی زاده اولا که ثبت این گونه توسط آقای مهندس محترمی در بندرلنگه کاملا دقیق و تایید شده است. دوما جزئیات بدست نیامد یعنی چی؟ تصاویر با کیفیت این پرنده در چندین لوکیشن توسط ایشان در بندرلنگه ثبت ودر صفحه اینستاگرام ایشان کاملا قابل مشاهده برای عموم است!! از نظر من محقق دیدن پرنده ایی که بال می زند و در مسیر خود ممکن است دهها نفر آن را ببینند چندان مهم نیست ولی اینچنین نوشتن توضیحات و اسم بردن از کسی که آن را دیده و بعد جزئیات بدست نیامد و .... خیلی مسخره و سخیق است. 

پاسخ:
جناب آقای بارگاهی
عرض درود و سلام
ثبت پرندگان دارای روال منطقی خودش است. اعلام عکس و گزارش در اینستاگرام دلیل بر تایید یک رکورد نمی شود. در مورد گونه های کمیاب و مهم، عکس و گزارش بررسی و پس از شناسایی دقیق گونه و دریافت توضیح مورد نیاز در مورد رفتار رکوردها اعلام می شوند. در مورد ثبت نخستین رکورد یک گونه از یک کشور، دانستن در مورد علت و دلیل چرایی مشاهده آن، بسیار مهم است. در مورد برخی گونه ها که ممکن است قفسی باشند، این اهمیت دوچندان می شود و باید مطمئن شد که پرنده مشاهده شده، فراری از قفس نباشد. متاسفانه در مورد سار دم بلوطی، با عدم تمایل عکاس محترم جناب آقای محترمی و تلاش برای مخفی دانستن محل و جزییات مشاهده، چنین فرآیندی انجام نشده است و پیگیری دو نفر از عزیزان کمیته ثبت پرندگان به نتیجه نرسیده است. بنابر این، ما ضمن احترام به دیدگاه ایشان، حتی به گزارش ایشان هم اشاره کردیم. 
با تشکر
خالقی زاده
۲۹ بهمن ۹۹ ، ۱۳:۱۵ حمیدرضا بارگاهی

بله کاملا درسته و هر کاری قوانین خودش رو داره که باید رعایت بشه و ضمن اینکه اگه رکورد صحیح بوده نباید مخفی کاری رخ میداده. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی